Od niedawna CB radio przezywa w Polsce druga młodość – do 2005 roku aby móc nadawać w paśmie CB, oprócz zakupu radiotelefonu, należało uzyskać pozwolenie w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej pozwolenie to nie jest konieczne, co zostało potwierdzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2007 roku. Od tego czasu liczba użytkowników CB radia stale rośnie. Co przesądza o jego popularności?Powód jest prosty – otrzymujemy urządzenie, za pomocą którego możemy otrzymać najświeższe informacje o ruchu drogowym i stanie dróg. Jego cena nie jest zbyt wygórowana (tańsze zestawy można kupić za mniej niż 200 złotych) a umożliwia nam komunikację z innymi użytkownikami CB podróżującymi po całym kraju. Wystarczy przełączyć swoje radio na kanał 19, uznawany na terenie całej Polski za kanał „drogowy”, by móc spokojnie spytać o warunki panujące na czekającej nas drodze. Można dzięki temu uniknąć ewentualnych korków, dowiedzieć się np. o blokadzie drogi z powodu wypadku czy niekorzystnych warunkach pogodowych. W razie potrzeby możemy również, korzystając z kanału 9, wezwać w uzasadnionych przypadkach pomoc.Nieco szybciej, niż zezwalają przepisyPoza podstawowymi informacjami o stanie dróg na kanałach CB radia kierowcy dzielą się też informacjami o działaniach policji, pozycjach fotoradarów i namiarach na nieoznakowane radiowozy. Dla przekraczających dozwolone prędkości są to nieocenione informacje. Głównym ich źródłem są kierowcy samochodów dostawczych i tirów, którzy wielokrotnie pokonują te same trasy i zazwyczaj najlepiej się orientują, gdzie można spotkać patrol drogówki. Trzeba jednak pamiętać, że CB radio nie jest tez obce samej policji. Radiowozy są również często zaopatrzone w radiotelefony i mogą prowadzić nasłuch (i w momencie wyśledzenia przez kierowców ich aktualnej pozycji przenieść się w inne miejsce).Nietypowe wiadomościPoza informacjami o stanie dróg, ewentualnych objazdach czy blokadach na falach CB radia można nieraz usłyszeć dosyć dziwne informacje. Istnienie tego sposobu komunikacji doceniają na przykład właściciele przydrożnych barów, którzy nieraz reklamują na kanałach CB kiełbaski z grilla czy barszcz z uszkami. Można tez spotkać reklamy pracujących przy drodze pań, zwanych w slangu kierowców strażniczkami lasu czy automatami do lodów. Na koniec całkiem niespodziewane rozmowy zdarza się prowadzić samym kierowcom. Podobno szczególnie dziwnie reagują, gdy usłyszą w eterze pytającą o drogę kobietę, ponieważ jak dotąd ponad 90% użytkowników CB to nadal mężczyźni.

Kategorie: Technologia