Jak przygotować auto na zimę?

Zima zbliża się wielkimi krokami, a w niektóre miejsca Polski już zawitała w całej krasie. Wprawdzie wahania pogody sprawiają, że śnieg szybko się topi, jednak warunki na drogach często są trudne. Każdy mądry kierowca powinien zatem dobrze przygotować swój samochód na długi sezon zimowy.

Zmiana opon

Wymiana opon na zimowe jest sprawą priorytetową dla większości kierowców, którzy zdają sobie sprawę z niebezpieczeństw grożących tym, którzy ją zlekceważą. Żadna bowiem letnia opona nie spełnia swojego zadania zimą, gdyż na mrozie twardnieje, a w związku z tym nie zapewnia odpowiedniej przyczepności do podłoża. Oczywiście może to być przyczyną niekontrolowanego poślizgu, a tym samym niebezpiecznego wypadku. Opony zimowe mają również głębsze i szersze nacięcia na bieżniku, dzięki temu guma jest bardziej podatna na ugięcia, co ma duże znaczenie w warunkach zimowych.

Bardzo ważna jest również częsta kontrola ciśnienia w oponach. Okazuje się bowiem, że niskie ciśnienie może znacznie pogorszyć przyczepność samochodu i zaburzyć drogę hamowania.

Akumulator

Bardzo ważny jest sprawny akumulator, wiedzą o tym wszyscy ci, którzy mieli problem z odpaleniem auta zimą. Dlatego też, gdy zaczynają się chłody, warto sprawdzić stan akumulatora. Można to zrobić zazwyczaj bezpłatnie za pomocą prostego testu w serwisie lub stacji kontroli pojazdów. Jeżeli okaże się, że akumulator wymaga wymiany, również trzeba skontaktować się z serwisem.

W tym miejscu warto dodać, ze nieregularne używanie samochodu z niedoładowanym akumulatorem może być przyczyną jego całkowitego rozładowania i uszkodzenia.

I jeszcze rada dla wszystkich: zimą rośnie ilość prądu pobieranego z akumulatora podczas rozruchu pojazdu, dlatego podczas zapalania na mrozie dobrze mieć wciśnięte sprzęgło.

Płyn hamulcowy

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest stan płynu hamulcowego w samochodzie. Zanim więc nadejdzie zima, warto sprawdzić jego zawartość. Aby sprawdzić, czy płyn nadaje się jeszcze do użytkowania, trzeba skontrolować temperaturę wrzenia i jego kolor. Ale nawet wtedy, gdy stan płynu nie wykazuje zmian, powinno się go wymieniać co 2 lata (ok. 60 000 km).

MotoSzef

Kategorie: Motoryzacja